Monday 25 March 2013

pendakap gigi dan jenisnya


Assalamualaikum dan salam sejahtera. hai! aku ni baru ja buat blog. Maknanya first time la. Main hentam ja buat benda ni. So baca dan fahamilah. kalau tak faham, buat2 faham je ek. Aku ingat orang lain yang pakai braces saje tulis soalan2 ni tapi hakikatnya memang iya. ya ramai yang tanya. Ramai orang tanya aku termasuk cikgu dan ustazah dan soalan2nya berbunyi macam ini "kenapa kau pakai'. "berapa harga kau buat?'', ''swasta ke kerajaan?'', ''dekat mana klinik kau buat braces?'' "mahal ke murah"? ''sakit tak''. "macam mana kau gosok gigi"? ''Best x pakai braces"?. Aku tau dah ramai blogger yang dah tulis cerita2 ni semua tapi aku tetap nak tulis jugak sebab ini je cerita dalam blog aku. HAHA. maybe ni adalah first story and last story. Hari ni aku nak cerita tentang braces ataupun dikenali sebagai pendakap gigi atau bahasa saintifiknya korang cari sendiri. Setahu aku la kalau bahasa indonesia ialah kawat gigi, kot!




                                              gambar pendakap gigi. cantik tak warna pink?





                                                    wahh!!   warna-warni..colourful gitu.






                                               




Pendakap gigi ni ada macam2 jenis. Jenis yang aku pakai ni jenis traditional. Ala yang boleh tukar colour tiap2 bulan tu.






ceramic braces

dari jauh x nampak pon tuannya pakai.




see that, niall horan pon pakai tau. ala yang kumpulan One Direction tuuu....




clear inspire sapphire braces
                                                          nak sama dengan ceramic tapi berbeza sedikit






invisalign braces








lingual braces

pendakap gigi dekat belakang gigi. 
maybe orang yang pakai braces ni, x nak nampak dia pakai braces. kot 






retainer


  

kalau nak tau lebih lanjut sila search dekat laman web, semua ada!. ok?

                                                                                                                             Bersambung...







4 comments:

  1. untunglah dapat pakai braces

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu. tapi ini pun ad sebab kalau tak memang x dapat pakai pun.

      Delete
  2. Kalo buat kt swasta boleh byr ansur² tk?

    ReplyDelete
  3. Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I’ll definitely return.
    Ceramic Braces Vs Metal Braces

    ReplyDelete